Aannames

Ik neem aan dat… ‘Ik neem aan dat je wel een kop koffie lust?” Hoezo? Misschien lust ik wel geen koffie of heb ik er geen zin in! Een onschuldig voorbeeld van een aanname. Aanname De omschrijving van een aanname is: ‘Iets wat je denkt of vindt…

Aannames

Ik neem aan dat...

De omschrijving van een aanname is: ‘Iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten’. Het is een veronderstelling. Je herkent een aanname door het taalgebruik. “Volgens mij…, je bedoelde toch…, ik dacht dat…, ik bedoelde te zeggen… dat snap je toch wel?” 

Vooral suggestieve vragen zijn een mooi voorbeeld van het doen van aannames: “Je bent nu twee jaar ondernemer, dan heb je vast genoeg klanten?” Of, “Jij hebt toch al ervaring in loondienst, dan weet je toch hoe het werkt?” Neem daarbij de zin “Ik neem aan dat…” en de aannames zijn een feit.  

Aannames zijn meestal gebaseerd op je ervaring en daarom zijn ze heel vaak correct. Dus heb je geen reden om je eigen aannames ter discussie te stellen. Je neemt ze als zekerheid aan. 

Maar kloppen je aannames wel?  

  • Ik zie jou steeds op LinkedIn, dus jij moet wel succesvol zijn
  • Ik heb je niet gevraagd voor die bijeenkomst, want ik weet dat je er een hekel aan hebt
  • Ik kan me zo voorstellen dat jij niet durft te verkopen…
Kosten Coaching opleiding

Wat is het voordeel van iets aannemen? 

Het scheelt tijd. Het voorkomt dat je lange gesprekken met iemand hoeft te voeren. 

Veel aannames komen voort uit onze neiging om snel te oordelen. Die snelheid is een automatisme van ons brein: ze zorgt ervoor dat we in bepaalde situaties direct handelend kunnen optreden. Dus een voordeel is dat je weet dat je brein snel werkt. 

Hoe ga je om met aannames? 

Maak gebruik van ANNA! De ANNA-techniek is een effectief hulpmiddel in communicatie. 

ANNA
Altijd 
Nagaan 
Nooit 
Aannemen

Door ANNA in te zetten neem je niet ‘zomaar’ iets aan, maar check je het door de stelling van de ander (zoals jij die hebt begrepen) te herhalen met daar achteraan ‘klopt dat?’ 

“Ik zie je vaak op LinkedIn en krijg de indruk dat het supergoed gaat, klopt dat?” 

In eerdere gesprekken heb je aangegeven dat je een hekel hebt aan bijeenkomsten, is dat nog zo?
Voor sommige ondernemers is het verkopen spannend, hoe is dat voor jou? 

 Het vraagteken is hierbij een punt. Je wacht het antwoord van de ander af voordat je een volgende vraag stelt of verder gaat met het gesprek.  

Coaching opleiding Bloei

Over Adinda Keizer

Adinda Keizer is ondernemerscoach en commercieel trainer bij Vindjeklant. Ze is gestart met BLOEIopleidingen in 2020 en deelt al haar kennis met de cursisten. Zij worden opgeleid tot ondernemerscoach waarbij de klant van de ondernemer centraal staat. Een mensenmens opleiding die je leert hoe je weet wat bij de ondernemer past en welke middelen je hiervoor kunt inzetten.

BLOEI Opleidingen Blog

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Previous reading
De kracht van open vragen!
Next reading
Aannames