Het Goede Gesprek

Je bent net manager geworden. Een nieuwe uitdaging, een nieuwe verantwoordelijkheid. Je wilt het graag op jouw manier gaan doen. Hier horen vaak ook de standaard drie gesprekken bij met medewerkers: 2 functioneringsgesprekken en een beoordelingsgesprek. Maar jij wilt het anders doen. Je hebt gehoord van het Goede Gesprek, maar wat is dat dan precies?

Het Goede Gesprek is een term die je tegenwoordig steeds vaker hoort. Met deze term worden de gesprekken bedoeld, die je als manager met je medewerkers voert, specifiek gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker. Het Goede Gesprek is een mooie tool ter vervanging van de traditionele gesprekscyclus, waarin doelengesprekken, voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken de boventoon voeren.

De redenen om het Goede Gesprek te voeren

Waarom zijn deze gesprekken zo belangrijk, vooral voor jou als nieuwe manager? Vooral jonge medewerkers willen blijven leren en groeien. Voor hen is dit vaak één van de belangrijkste dingen waar ze naar kijken bij het zoeken naar een baan. Omdat persoonlijke ontwikkeling zo belangrijk is en veel mensen graag willen werken, moeten bedrijven extra hun best doen om goede medewerkers aan te trekken en te houden. Het voeren van goede gesprekken is hierbij heel belangrijk.

Omdat bedrijven steeds flexibeler en zelfstandiger willen worden, moeten medewerkers nu meer zelf beslissingen nemen en verantwoordelijkheid dragen. Bij de nieuwe manier van beoordelen staat de persoon meer centraal. Medewerkers krijgen meer controle over hun eigen ontwikkeling, zoals het stellen van doelen en het vragen om feedback van mensen waarmee ze hebben samengewerkt (360 graden feedback).

Resultaat is meer focus op de doelen; beter benutten van talenten; hogere motivatie van de medewerker.

Wat zijn de kenmerken van dit Goede Gesprek?

Allereerst gaat het over de ontwikkeling van de medewerker. Persoonlijke aandacht is hierbij essentieel. Het Goede Gesprek wordt niet slechts één keer per jaar gevoerd, maar meerdere keren per jaar. Dit stelt je in staat om tijdig bij te sturen wanneer dat nodig is, en om continu te werken aan groei en verbetering. Het Goede Gesprek gaat uit van tweerichtingsverkeer, zowel vanuit de medewerker als vanuit de manager.

Hoe is de opbouw van het Goede Gesprek?

Een goede opbouw van het Goede Gesprek, zorgt ervoor dat beide partijen een wederkerig gesprek voeren over de ambities, verwachtingen en bijdragen.

Het team heeft de medewerker nodig en de medewerker het team. Dit doen we in vijf stappen, te beginnen met de manager:

  1. Wat zijn de ambities en doelen van team?
  2. Welke bijdrage verwacht jij van de medewerker?
  3. Hoe wil de medewerker zich ontwikkelen?
  4. Op welke ontwikkeling van het team sluit dit aan?
  5. Welke concrete afspraken maken jullie samen?

De afspraken zijn hierin een belangrijk onderdeel, omdat daarmee eigenaarschap over de ontwikkeling wordt geborgd. Het gaat erom dat beide partijen het idee hebben dat de afspraken die zijn gemaakt belangrijk zijn.

TIP: Een goede voorbereiding is het halve werk. Waar ga je het tijdens dit gesprek over hebben? Wat wil de medewerker bespreken en wat wil de manager bespreken? Dit zorgt voor efficiëntie en voorkomt dat je dingen vergeet.  Bepaal samen de agenda van Het Goede Gesprek.