Stel je voor: Je bent druk aan het werk en je collega vraagt: ‘Ik neem aan dat je wel een kop koffie lust?’ Op het eerste gezicht lijkt dit een onschuldige vraag, maar wat als je eigenlijk geen zin hebt in koffie? Heb je dan een keuze? Ga je zeggen dat je geen zin hebt? Hoe voelt de collega zich dan?
Dit eenvoudige voorbeeld illustreert hoe aannames onze communicatie beïnvloeden en hoe belangrijk het is om deze aan te pakken.
Een aanname is iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten. Het is een veronderstelling gebaseerd op jouw perceptie van de werkelijkheid. Je herkent aannames vaak aan het taalgebruik: “volgens mij…”, “je bedoelde toch…”, “ik dacht dat…”, enzovoort.
Vooral suggestieve vragen zijn een mooi voorbeeld van het doen van aannames: “Je bent nu twee jaar ondernemer, dan heb je vast genoeg klanten?” Of, “Jij hebt toch al ervaring in loondienst, dan weet je toch hoe het werkt?” Met zinnen als “Ik neem aan dat…” worden aannames vaak als feiten gepresenteerd.
Aannames zijn meestal gebaseerd op je ervaring en daarom zijn ze heel vaak correct. Dus heb je geen reden om je eigen aannames ter discussie te stellen. Je neemt ze als zekerheid aan.
Maar kloppen onze aannames eigenlijk wel? Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden:
Het scheelt tijd. Het voorkomt dat je lange gesprekken met iemand hoeft te voeren.Ons brein is geprogrammeerd om snel te oordelen, wat nuttig is in bepaalde situaties. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze aannames niet in de weg staan van effectieve communicatie?
Maak gebruik van ANNA! De ANNA techniek is een effectief hulpmiddel in communicatie.
ANNA
Altijd
Nagaan
Nooit
Aannemen
Door de ANNA-techniek toe te passen, stellen we onszelf in staat om niet zomaar iets aan te nemen, maar om het te controleren door de stelling van de ander te herhalen en te vragen: “Klopt dat?”
Het vraagteken is hierbij een punt. Je wacht het antwoord van de ander af voordat je een volgende vraag stelt of verder gaat met het gesprek.
Aannames zijn niet alleen vervelend, maar ook riskant. Ze kunnen leiden tot misverstanden en zelfs tot ruzies. Als we ervan uitgaan dat we weten wat anderen denken of voelen, kunnen we hun werkelijke gevoelens over het hoofd zien. Dat kan zorgen voor een slechte sfeer op het werk en voor problemen in de samenwerking.
Door aannames te maken, sluiten we onze ogen voor nieuwe ideeën en kansen. We beperken onszelf tot onze eigen gedachten en missen daardoor de kans om van anderen te leren. Het is belangrijk om open te staan voor wat anderen te zeggen hebben, en om naar ze te luisteren zonder meteen te oordelen.
Het is niet altijd makkelijk om aannames te vermijden, maar het is wel belangrijk. Door te proberen om niet meteen te oordelen en door goed te luisteren naar anderen, kunnen we beter met elkaar omgaan en samenwerken. Dat zorgt voor een prettige sfeer op het werk en voor betere resultaten. NU je ANNA kent, kun je haar inzetten in je communicatie met anderen.
Trainingslocatie BLOEI
Dokter van Deenweg 108
8025 BK Zwolle
038-2054400
succes@bloeiopleidingen.nl
KvK-nummer: 8169277
© 2020-2024 BLOEI Opleidingen | Website door WebKeizerin | Alle rechten voorbehouden.