De kracht van open vragen!

De kracht van open vragen
Door het stellen van open vragen geef je de ander ruimte om zelf na te denken en te kiezen welke kant het antwoord op gaat.
Open vragen stellen
Als coach is het belangrijk om openminded en zonder oordeel en aannames de gesprekken te voeren. De makkelijkste manier om dit te doen is het stellen van open vragen. Klinkt heel logisch, maar blijkt in de praktijk soms toch lastig te zijn.
Met name door eigen ervaring en aannames wordt er nog wel eens ‘gestuurd’ in een gesprek en vaak door het stellen van gesloten vragen. Hierdoor gaat het gesprek de kant op die de coach voor ogen heeft. Soms handig, maar vaak mis je dan essentiële informatie.
De zeven W’s en drie H’s
Als je een open vraag wilt stellen dan begin je de zin met een van onderstaande woorden.
Waar Plaatsbepaling
Wat Hoedanigheid
Waarom Beweegreden *
Wie Ontdekking personen
Waarmee Door middel van
Wanneer Tijdsbepaling
Welke Ontdekking zaken
Hoe De manier waarop
Hoeveel De kwantiteit
Hoe vaak Aantal malen
* De Waaromvraag liever niet gebruiken. Hierin schuilt een oordeel. ‘Waarom doe jij dat zo?’ voelt voor de ander vaak (vanuit verleden) dat hij/zij een verklaring moet afleggen. In plaats van het woord ‘Waarom’ kun je ook ‘Hoezo’ gebruiken.
Toch een sturende vraag stellen?
Mocht je als coach willen ‘sturen’ in het gesprek dan kun je de vraag stellen: ‘Hoe belangrijk is voor jou…?’ Bij deze vraag kan de ander bijna niet anders antwoorden dan ‘Heel belangrijk!’. Dit maakt voor de coach de weg vrij om dieper op het onderwerp in te gaan. Voordeel is dat het nu ook echt een belangrijk onderwerp is omdat de ander het zelf gezegd heeft.
Het stellen van open vragen (zonder na te denken) vergt vlieguren. Hoe vaker je het toepast, hoe makkelijker het wordt. Je zult merken dat het steeds meer een automatisme wordt.
En het leuke is… je krijgt soms zulke verrassende gesprekken door de kracht van open vragen.

Over Adinda Keizer
Adinda Keizer is ondernemerscoach en commercieel trainer bij Vindjeklant. Met 14 jaar saleservaring is Adinda Keizer in 2008 gestart met haar eigen bedrijf. In het begin gaf ze alleen verkooptrainingen aan accountmanagers en ging met hen mee op klantenbezoek. Na een aantal jaren kwamen daar steeds meer ondernemers bij en met name haar praktijkervaring in sales vind je terug in de manier van coachen en trainen.