BLOEI Opleidingen en trainingen Zwolle

Tien tips voor nieuwe leidinggevenden

Gefeliciteerd! Je hebt de stap gezet naar een leidinggevende rol. Dit is een tijd van grote verandering, nieuwe mogelijkheden en verantwoordelijkheden. JIJ bent de persoon die het team gaat leiden. Het effect dat JIJ hebt, zal het verschil maken in de groep, ofwel positief en inspirerend, ofwel als een rem op de zaak wanneer dingen fout gaan.
Wil JIJ je leiderschap met succes gaan uitvoeren? In deze blog delen we tien tips om jouw leidinggevende vaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

  1. Het goede voorbeeld geven

De basis van goed leiderschap begint bij jezelf. Als je van je medewerkers verwacht dat ze op tijd zijn, wees dan zelf ook stipt aanwezig. Maak je duidelijke afspraken over lunchtijden? Houd je daar zelf ook aan. Door zelf het goede voorbeeld te geven, creëer je een cultuur van discipline en respect, wat discussies voorkomt en de samenwerking bevordert.

  1. Wees open en eerlijk

Vertrouwen is de hoeksteen van een sterk team. Vertel de teamleden over de moeilijke beslissingen en de obstakels die op handen zijn. Maak ze deel van het proces – dat is wanneer je de cultuur van openheid en betrokkenheid creëert. Dit zorgt voor meer begrip en bereidheid om een stapje extra te zetten wanneer dat nodig is.

  1. Erkenning en waardering

Waardering is een krachtige motivator. Van StepStone is bekend dat uit een studie bleek dat 30 procent van de werknemers die zich niet gewaardeerd voelden, op zoek wilden naar een andere werkgever. Geef regelmatig een complimentje voor goed werk en doe dit op een oprechte manier. Een simpel “goed gedaan” na een productieve dag of een afgerond project kan een groot verschil maken.

  1. Betrek je team bij de planning

Ad hoc werkzaamheden en voortdurend brandjes blussen kunnen voor je team erg frustrerend zijn. Ga bij elkaar zitten en denk aan het onderwerp van tijd management; maak een schema. Als er toch spoedopdrachten zijn, leg uit waarom deze taken urgent zijn. Het biedt duidelijkheid en voorkomt irritatie binnen het team.

  1. Wees duidelijk

Er is niets zo irritant als ergens aan beginnen en dan te horen krijgen dat je het verkeerd hebt gedaan omdat de instructies niet duidelijk waren. Als dit vaak voorkomt, wordt het misschien tijd om je manier van communiceren te herzien. Geef liever te veel uitleg dan te weinig. Zorg dat je team precies weet wat er van hen verwacht wordt, waarom, en wanneer een taak als succesvol beschouwd wordt.

  1. Minimaliseer vergaderen

Tijd is geld. Zorg ervoor dat vergaderingen kort en doelgericht zijn. Houd een duidelijke agenda aan en nodig alleen degenen uit voor wie de onderwerpen relevant zijn. Plan alleen een vergadering als er echt iets te bespreken is. Veel mededelingen kunnen ook op een andere manier gedeeld worden.

  1. Delegeren

Werk met mensen die beter zijn dan jij in sommige dingen. Laat de teamleden leiden op hun respectievelijke gebieden en vraag ze wat ze nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen. Zo blijft iedereen zich ontwikkelen en dit komt je hele team ten goede.

  1. Stimuleer samenwerkingen

Een sterk team is meer dan de som van de individuele prestaties. Stimuleer samenwerkingen binnen je team. Zorg ervoor dat mensen van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen. Dan ontwikkelt zich een teamgeest die mensen motiveert om hun prestaties te verbeteren.

  1. Investeer in (persoonlijke) ontwikkeling

Zorg dat je teamleden de mogelijkheid krijgen om zich verder te ontwikkelen. Dit kan door middel van trainingen, coaching of workshops. Zo investeer je in je teamlid en zal deze gemotiveerd zijn om in jouw team te blijven werken.

  1. Luister en neem de tijd

Een goede manager staat open voor feedback en doet er iets mee. Luister naar de zorgen en ideeën van je teamleden. Dit verbetert de relatie van wederzijds vertrouwen en geeft je waardevolle inzichten die je zult gebruiken om je team en je eigen stijl van leiden te versterken.

© 2020-2024 BLOEI Opleidingen | Website door WebKeizerin | Alle rechten voorbehouden.